Thursday, October 16, 2014

Lagi-lagi Vitamin C. Apa yang tak kena dengan Vitamin C ni?

Lagi-lagi VITAMIN C?? Tolonglah…

Saya bertemu dengan tablet Vitamin C seawal tadika. Ada macam-macam bentuk dan warna, tapi rasanya semua sama. Takpa, yang penting sedap dikunyah.

Ops, bukan saya seorang, adik saya pun terlibat sama. Hmm…Siapa yang menemukan tablet Vitamin C ni kepada kami? Kami tak curi-curi makan orang punya ya! Pengambilan telahpun  dijadualkan oleh siapa lagi kalau bukan mak kami, x-bidan/staffnurse/sister di  salah sebuah hospital di Ipoh. Eh, kenapa anak2 misi ni ambil Vitamin C? Tak cukup zat kah dalam makanan seharian? Mak seorang kakitangan kesihatan (emm abah pon sama), kenapa ajar anak ambil pil2 nieee?? Ops, pembetulan, bukan pil sebarangan, ini adalah suplemen jenama xyz  ya, bukan ubat dari klinik atau yang sewaktu dengannya.

Bila tanya balik mak, senangje mak jawab:
“Vitamin C PENTING untuk sokong daya tahan badan (imunisasi) , jadi akak dan kema tak demam , selsema atau batuk2 dan elak gigi/gusi rongak!"
Yelah, kan waktu tu kanak-kanak ria, coklat, aiskrim,cikedis, lebih digemari dari buah-buahan kan! Itu belum lagi cerita curi-curi minum air berkarbonat , dapat duit simpanan lebih sikit beli kat kantin sekolah, gila puas hati dapat minum dengan ais batu…BETUL tak TIPU.


Waktu sekolah rendah, bila mak abah kerja shift sama, kami akan ke rumah MakCik di kuarters hospital (babysitter tersayang). Sauk ikan di parit, main hujan, balik waktu senja , main kejar-kejar tak pakai selipar dan yang sewaktu dengannya antara agenda utama bila di sana.  Dan semestinya mak buat-buat tak tahu dan tawakkal sahaja sebab mak tak dapat 24/7 jaga kami. Sebab itu, mak bekalkan suplemen wajib kami, Vitamin C untuk sokong imun badan. Thanks Mak!!!

Sekarang dah jadi Ummi, anak baru je setahun dan masih BF. Makanya susu badanlah yang diharapkan untuk bantu tahap imun badan anak.  Saya ambil Vita C-Sustained Released dari Shaklee.InsyaAllah, Imran dapat kebaikan dari apa yang saya ambil menerusi susu badan.

RM 92.50 / 180 biji


Makan sebiji sehari waktu pagi sebelum sarapan , diambil bersama alfalfa (untuk detoks sama), badan rasa sangat BEST. Pengambilan air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari jangan dilupa ya, agar penyerapan zat oleh badan lebih optimum.


Tapi kenapa Shaklee? Ha, istimewanya Sustained Release Vita-C Plus ialah Vitamin C kekal di dalam badan selama 5 jam dan dilepaskan perlahan-lahan seperti memakan 1.5 biji oren dalam satu jam. Terbaik tu!

Mengandungi 180 biji, sehari sebiji, tak ke berbaloi sangat2 tu? Psst, boleh juga dibuat masker untuk keanjalan kulit. Bagi kulit muka yang sensitive, kalau rasa pedih muka tu, makanya tak perlulah dibuat masker, cukuplah ditelan sahaja.

Untuk kanak-kanak seawall 4 tahun pun boleh ambil Chewable-Vita C Plus. Dengan rasa rosehip yang hebat, memang sedap dikunyah. Nyum!nyum!  =)

RM37.50/ 90 biji


Jadi ambil langkah bijak dengan mewajibkan diri kita mengambil suplemen sekurang-kurangnya Vitamin C untuk keperluan Vitamin C oleh badan. Yakin dan konsisten, insyaAllah memberi kebaikan kepada kesihatan kita.

Nak tanya? Nak Beli? Hubungi Ekin 0124377941.



Sincerely,

Ekin
Sahabat Shaklee Anda
1069061


0 comments:

Post a Comment